Amerikanska LCHF-pannkakor med ricotta och citron

Åter ett väldigt bra recept från Dietdoktorn.

Inte så snygga men goda. Lite för stora och svåra att vända.
  • 75 ml/5 msk kokosmjöl 7 g kh
  • 0,5 tsk bikarbonat
  • 0,5 – 1 tsk salt
  • 75 ml/5 msk vispgrädde 2 g kh
  • 2 stora ägg 1 g kh
  • 1 msk citronjuice 1 g kh
  • 75 g ricotta (mascarpone) 2 g kh
  • Malen kardemumma 1 g kh
  • Olja och smör, att steka i

TOTALT: 14 gram kolhydrater + tillbehör

  1. Blanda kokosmjöl, bikarbonat och salt i en stor skål. Vispa ner grädde, äggulor, citronjuice och ricotta.
  2. Vispa äggvitorna till ett vitt skum. Vänd sedan ner det i blandningen.
  3. Hetta upp en stekpanna med olja + smör, sänk till medelhög värme.
  4. Häll 0,5 dl smet i stekpannan för varje pannkaka. Stek båda sidor av pannkakan i ca 2–3 minuter tills den har fått önskad färg.

Kommentar den 2 april 2024:
Jag saknade ricotta men det gick lika bra med mascarpone. Första gången jag lagar ett nytt recept följer jag originalreceptet så nära som möjligt. Pannkakorna skulle vinna på mer smaksättning; mer salt, mer citron och kanske kardemumma. Mina blev lite väl stora (jag skedade upp smeten med en för stor sked) och därmed svåra att vända.
Värt att prova igen. Nästa gång ska jag göra dem mindre och halverar satsen. Pannkakorna blev i alla fall fluffiga, goda och mäktiga. Serverades med BaraBär och sockerfria lingon.

Receptet ovan är uppdaterat efter mina önskemål men kolla även originalreceptet om du vill testa.

Lämna en kommentar

Under Övrigt, Dessert, Förrätt, Recept

Lämna en kommentar