LCHF-pizza

2 ägg 1 g kh
100 g crème fraîche 3 g kh
1 msk vatten
11 g (1 msk) Fiberhusk
80 g mandelmjöl 6 g kh
1 tsk bakpulver 2 g kh
0,5 tsk salt

TOTALT: 12 g kolhydrater. Det blir vi 4 gram per portion om botten räcker till 3 portioner

  • Vispa ihop ägg, crème fraîche och vatten.
  • Vispa ner de övriga ingredienserna.
  • Häll snabbt ut smeten på en bakpappersklädd plåt och bred ut den direkt med en slickepott. Var snabb så att inte fiberhusken hinner svälla för mycket. Det skall vara ungefär 4-5 mm tjockt.
  • Sätt in din i ugnen på 180 grader i cirka 10 minuter. Den skall knappt ha fått färg, men kännas lite fast. Höj ugnen till 250 grader.
  • Ta ut botten och toppa med vad du nu vill.
  • Sätt in i ugnen igen och låt gräddas i cirka 10 minuter

Kommentar: Denna pizzabotten blev inte så krispig som jag önskat, mjuk i mitten. Möjligen lyckades jag inte breda ut den tillräckligt med en slickepott. Ska kanske försöka kavla i stället.

Mitt gamla Pizzarecept innehåller fler ägg, grädde i stället för crème fraîche, en blandning av kokosmjöl och mandelmjöl samt ost. Det var så länge sedan jag gjorde denna pizza så jag kan inte jämföra dem. Dags att experimentera lite. Vill verkligen hitta en bra pizzabotten.

Jag testade den nya AI-assistenten för detta inlägg och fick följande tips:
The pizza crust recipe could be improved for crispiness. Consider using fewer eggs, switching to cream, using a combination of coconut flour and almond flour, and adding cheese as per your old recipe. Experimenting with different recipes, like the one provided, could help you find the perfect crust. Good luck with your pizza experiments!

Här finns ytterligare ett pizzarecept värt att pröva.

Lämna en kommentar

Under Bröd, Huvudrätt, Recept

Lämna en kommentar