Valnötsbröd

Nu har jag testat Birgitta Höglunds recept på valnötsbröd. Med alla måttenheter omvandlat till gram ser min beskrivning av ingredienserna ut så här:

6 ägg, 1 g kh
250 g kesella, 7 g kh
150 g valnötter, 20 g kh
100 g smör, 1 g kh
110 g mandelmjöl, 6 g kh
34 g pofiber, 4 g kh
33 g fiberhusk, 0 g kh
33 g linfrö, 1 g kh
18 g brödkryddor, 6 g kh
30 g äppelcidervinäger, 2 g kh
10 g bakpulver, 4 g kh
2 tsk salt

TOTALT: 51 gram kolhydrater

Detta bröd innehåller totalt 51 g kolhydrater. De största kolhydratkällorna är valnötter mandelmjöl och brödkryddor, men en kolhydratbantning skulle nog innebära att brödets karaktär ändras. Brödet blev både vackert och  gott och jag vill behålla både grundsmaken och konsistensen.

Brödet vägde 995 gram. Det blir ungefär 5 viktprocent kolhydrater. Jag lyckades skära 24 tunna skivor, vilket innebär ca 2,1 gram kolhydrater per skiva. För att kunna skära tunt behöver brödet vila i kylskåp ett dygn. Skivorna plastades in 2 och 2 och förvaras i frysen tills det är dags att äta dem. Jag befarar att de skulle klibba ihop utan plast mellan skivorna.

Originalreceptet har en bra beskrivning som jag gärna följer. Däremot instämmer jag inte helt i näringsberäkningen längst ner i blogginlägget. Man får olika resultat beroende på var man hämtar sina grunduppgifter.

(Uppdatering den 31 jan -15: Efter att ha ätit detta bröd lite då och då funderar jag på att höja saltmängden något, nästa gång tar jag 2 tsk salt.)

(Uppdatering den 11 nov -16: Mängden brödkryddor ändrat från 45 g till 18 g, dvs en påse brödkryddor på från Coop)

Lämna en kommentar

Under Bröd, Recept

Lämna en kommentar