Majonnäs

Det är varken svårt eller tidsödande att göra egen majonnäs. I början använde jag recept, men nu gör jag den ”på känn”.

Så här går det till:
Först ställer jag fram alla ingredienser några timmar, så att de får ungefär samma temperatur. En del säger att det är viktigt andra att det kvittar.

2 äggulor
Neutral olja
Dijonsenap
Äppelcidervinäger
Salt
Vitpeppar

Äggulorna separeras från vitorna och läggs i en skål. Den här gången använde jag elvispen, men en stavmixer går också bra.

Därefter tillsätter jag en klick senap kanske en matsked, en skvätt äppelcidervinäger, kanske en matsked eller två, salt samt några varv med pepparkvarnen. Allt vispas till en fluffig smet.

Nu är det dags för fettet som droppas ner i äggsmeten, först långsamt och sedan allt större stråle. Jag håller koll så att oljan verkligen tas upp av ägget. Om oljan och ägget skiktar sig upphör jag med hällandet och vispar tills blandningen går ihop. Allt eftersom olja hälls på tjocknar majonnäsen. Jag slutar hälla på mer olja när jag är nöjd med konsistensen. I detta fall hällde jag i 250 gram smörolja och 250 gram rapsolja.

När majonnäsen har en fin konsistens smakar jag av den. Denna gång tillsatte jag mer av alla smakförstärkare, alltså salt, senap och lite äppelcidervinäger.

Majonnäsen är i det närmaste kolhydratfri. Äppelcidervinäger, senap och peppar innehåller naturligtvis en del kolhydrater, men i förhållande till övriga ingredienser är det försvinnande lite.

Man kan använda vilken neutral olja som helst i majonnäs. Jag växlar mellan smörolja, mild rapsolja och mild olivolja. I många recept står det att man ska använda vitvinsvinäger, men jag föredrar äppelcidervinäger. Saften av en citron fungerar också i stället för vinäger.

Sedan kan majonnäsen smaksättas på olika vis t ex med vitlök som i detta recept.

Lämna en kommentar

Under Recept, Sås och dressing

Lämna en kommentar