Grönsakstårta *

Receptet på grönsakstårtan från LCHF-arkivet blev en fullträff trots att jag saknade flera ingredienser. Originalreceptet finns HÄR->

Jag konstaterade ganska snart att receptet innehåller 825 gram grönsaker. Örebroare som jag är låg Kajsa Vargs metod nära, alltså ”Man tager vad man haver”.

Min ingredienslista blev så här:
80 g purjolök 4 g kh
80 g blekselleri 1 g kh
155 g gul lök 9 g kh
185 g morot 16 g kh
125 g rotselleri 6 g kh
130 g fänkål 2 g kh
70 g vitkål 3 g kh
15 g vitlök 5 g kh
125 g riven smakrik ost, lagrad grevé 2 g kh
200 g crème fraîche 7 g kh
5 ägg 1 g kh
5 soltorkade tomater i olja 4 g kh
1 msk örtsalt 4 g kh
0,5 dl olivolja
1 tsk nymalen svartpeppar, 2 g kh lite mer än vad originalreceptet föreslår

TOTALT: 66 gram kolhydrater.
Det blev en stor tårta som räckte till ca 10 portioner. Alltså drygt 6,6 gram per portion.
(Med mina ingredienser så minskade jag något på kolhydraterna i jämförelse med originalreceptet.)

Kommentar:
Så god. Jag är säker på att detta kommer att återkomma ofta i min matlagning. Jag kunde dock önska lite mer kryddor. Kanske chili och mer örtkryddor. Det får bli nästa gång.


Lämna en kommentar

Under Grönsaker, Recept, Tillbehör

Lämna en kommentar